Výuka fyziky a rozvoj myšlení
PDF (English)

Jak citovat

Dykstra, Jr., D. I. (2013). Výuka fyziky a rozvoj myšlení. Scientia in Educatione, 2(2), 59-75. https://doi.org/10.14712/18047106.50

Abstrakt

Piagetova teorie kognitivní rovnováhy a jeho výzkumné metody podnítily současnou éru výzkumu v oblasti fyzikálního vzdělávání v USA a dalších zemích. V příspěvku je stručně popsána historie počátků vývoje vědecké komunity v této oblasti výzkumu. Piaget a jeho kolegové shrnuli asi 60 let sběru dat o myšlení dětí do teorie popisující řadu stádií ve vývoji myšlení. V článku je popsána pedagogika založená na teorii kognitivní rovnováhy a Glasersfeldově radikálním konstruktivismu. Důkazy, že i lidé s vysokoškolským vzděláním neužívají ve svých úvahách formální myšlenkové operace, jsou výzvou, kterou je třeba přijmout v zájmu efektivního fungování demokratických společností. Jestliže víme, jak povzbudit více studentů k dalšímu rozvoji jejich myšlenkových schopností, nemělo by to být důležitým úkolem našich vzdělávacích systémů? Je v pořádku, když na středních a vysokých školách produkujeme absolventy, kteří neprokazují formálně-operační úroveň myšlení?
https://doi.org/10.14712/18047106.50
PDF (English)

Reference

ADEY, P., SHAYER, M. Really raising standards: cognitive intervention and academic achievement. London : Routledge, 1994.

ARONS, A. B., KARPLUS, R. Implications of accumulating data on levels of intellectual development, American Journal of Physics, 44 (4) 1976, p. 396.

CHAPMAN, M. Constructive Evolution. Cambridge, UK : Cambridge University Press, 1988.

COLETTA, V. P., PHILLIPS, J. A. Interpreting FCI scores: Normalized gain, preinstruction scores, and scientific reasoning ability, American Journal of Physics, 73(12) 2005, p. 1 172–1 182.

DUCKWORTH, E., NICHOLS, B. The elementary science study branch of educational services incorporated, Journal of Research in Science Teaching, 2 (3) 1964, p. 241–243.

DYKSTRA, D. I., Jr. Against Realist Instruction: Superficial Success Masking Catastrophic Failure and an Alternative, Constructivist Foundations, 1 (1) 2005, p. 49–60.

DYKSTRA, D. I., Jr. Force Unit, In Powerful Ideas in Physical Science — a model course, AAPT : College Park, MD, 2002.

DYKSTRA, D. I., Jr. Motion Unit, In Powerful Ideas in Physical Science — a model course, AAPT : College Park, MD, 2002.

DYKSTRA, D. I., Jr. Electricity Unit, In Powerful Ideas in Physical Science — a model course, AAPT : College Park, MD, 1995.

FEUERSTEIN, R. Instrumental Enrichment: An intervention program for cognitive modifiability. New York, NY : Scott Foresman & Co, 1985.

FULLER, R. G., CAMPBELL, T. C., DYKSTRA, D. I., STEVENS, S. College Teaching and the Development of Reasoning. Charlotte, NC : Information Age Publishers, 2009.

FULLER, R. G. ADAPT Program — Accent on Developing Abstract Processes of Thought, 1975 URL: http://digitalcommons.unl.edu/adapt/, last accessed: 10 May 2010.

GARDNER, H. The unschooled mind: how children think and how schools should teach. New York, NY : Basic Books, 1991.

GLASERSFELD, E. V. Radical Constructivism. New York, NY : Falmer Press, 1995.

GOLDBERG, F., MCDERMOTT, L. Investigation of student understanding of real image formation by a converging lens or concave mirror, American Journal of Physics, 55 (2) 1987, p. 108–199.

HESTENES, D., WELLS, M., SWACKHAMER, G. Force Concept Inventory. The Physics Teacher, 30, 1992, p. 141–158.

KARPLUS, R. The Science Curriculum Improvement Study, Journal of Research in Science Teaching. 2 (4) 1964, p. 293–303.

LAWSON, A. E. Hofstein and Mandler’s use and interpretation of the Lawson test of formal reasoning, Journal of Research in Science Teaching, 24 (7) 1987, p. 683–686.

LIVERMORE, A. H. The Process Approach of the AAAS Commission on Science Education, Journal of Research in Science Teaching, 2 (4) 1964, p. 271–282.

LORENC¸O, O., MACHADO, A. In Defense of Piaget’s Theory: A Reply to 10 Common Criticisms, Psychological Review, 103 (1), 1996, p. 143–164.

MCKINNON, J. W., RENNER, J. W. Are colleges concerned with intellectual development?, American Journal of Physics, 39 (9), 1971, p. 1 047–1 052.

PIAGET, J. The Equilibration of Cognitive Structures: The Central Problem of Intellectual Development. Chicago : University of Chicago Press, 1985.

PIAGET, J. Problems of Equilibration, Piaget and Inhelder on Equilibration, C. F. Nodine, J. M. Gallagher, and R. H. Humphreys (eds), Philadelphia : The Jean Piaget Society, 1972, p. 1–20.

PIAGET, J. Part I: Cognitive development in children: Piaget development and learning, Journal of Research in Science Teaching, 2 (3), 1964, p. 176–186.

THORNTON, R. K., SOKOLOFF, D. R. Assessing student learning of Newton’s laws: The Force and Motion Conceptual Evaluation and the Evaluation of Active Learning Laboratory and Lecture Curricula, American Journal of Physics, 66 (4),

, p. 338–352.